6 نکته در خصوص آینده خرده فروشی که باید بدانید!

رای دهی:  / 0
ضعیفعالی 

این روزها صنعت خرده ­فروشی و تجارت الکترونیک، در تعاملي جدی با یکدیگر به سر می برد. این امر باعث ایجاد چالش­های جدیدی شده، و از آن جا كه هر چالشي مي‌تواند به طور بالقوه به فرصت جديدي تبديل شود، اين تعامل دو سويه قطعا به نفع صنايع و كسب و كارهايي خواهد بود كه بازار مدرن آينده را به خوبي مي‌شناسند و با چالش‌هاي دنياي نوين و مدرن تجارت آشنا هستند.

براي اين كه كسب و كارهاي مبتني بر خرده فروشي، خود را با دنياي مدرن و فضاي آينده منطبق و هم سو نمايند، اصولي وجود دارد كه باید از سوي صاحبان اين كسب‌وكارها رعايت شود. در اين مطلب، به شش اصل بنيادين كه خرده فروشان و مديران مراكز بزرگ خريد بايد رعايت كنند، اشاره مي‌كنيم:‌

+ محيط، بايد الهام بخش خريداران باشد

محيط‌هاي عمومي و پيراموني در مراكز خريد و فروشگاه‌هاي خرده فروشي، آن چنان اهميت بالايي دارد كه به زودي مراكز خريد، لازم خواهند ديد، فردي را به عنوان متصدي حراست از قابليت‌ها و پتانسيل‌هاي موجود در محيط‌هاي پيراموني به كار گيرند، تا ضمن حراست از پتانسيل‌هاي موجود و افزايش اين قابليت‌ها، همه اين امكانات را در راستاي افزايش حس «لذت خريد» از سوي مراجعين به كار برد.

تیم­گرین­هالگ (Tim Greenhalgh)، مدیر ارشد كمپاني فیچ ورد واید (Fitch Worldwide)، كه مشاور جهاني در زمينه طراحي محيط‌هاي تجاري است و كارهاي خود را بر مبناي تجربه مصرف كننده و تحت تاثير قرار دادن او ارائه مي‌كند، مي‌‌گوید: «مديران خلاق و نوآور، كساني هستند كه به برند‌هاي مختلف نگاه متفاوتي دارند و معمولا با خواسته‌هاي مصرف كنندگان تعامل خوبي دارند. اين‌ افراد كساني هستند كه معمولا از تخيل خود براي كشف دنياي ذهني خريدار و ايجاد جذابيت‌هاي لازم استفاده مي‌كنند»

در اين ميان، آرم و شعار تبلیغاتی یک برند، معرف ماهیت محصولی است که در یک بسته­بندی به دست مصرف­کننده مي‌رساند و مي‌تواند از اين طريق تاثیر درخشانی در نظر وی برجاي بگذارد، به گونه‌اي كه حتي بتواند یک کودک 3 ساله را نيز جذب نماید.

جالب اين است كه شعار تبلیغاتی خود «تیم­گرین­هالگ» يك مثال خوب است. وي اعتقاد دارد: «محصولات جالبي كه در فروشگاه‌ها هستند، توسط توليد كنندگاني ساخته شده‌اند كه هیچ گونه توجهی به سابقه و تاريخچه فروشگاه نداشته اند.»

داشتن یک شعار تبلیغاتی خوب برای یک برند و داشتن فردی که به­طور خلاقانه این شعارها را با موقعیت جامعه و مصرف­کننده به روز کند، از نخستين گام‌هايي است كه يك خرده فردوشي بايد براي تضمين آينده كاري خود بردارد.

+ شوروم‌هاي قديمي ديگر كارآمد نيستند

نحوه نمايش رديفي كالاها در فروشگاه‌ها به روش‌هاي قديمي ديگر نمي‌تواند انتظارات مصرف‌كننده‌گان و مراجعين به مراكز فروش را برآورده كند. مثلا نحوه نمایش­ محصولات برند اپل (Appel) به آن شيوه قديمي و مرسوم، ديگر از نظر طراحان و نظريه پردازان صنعت خرده فروشي مدرن، بسيار نامناسب و قديمي است.

دیوید روث (David Roth)، مدیر اجرایی يكي از فروشگاه‌هاي اپل مي‌­گوید: مغازه­هایی كه به صورت رديفي در نيمه اول قرن پانزدهم ميلادي به اين سو در مناطق مختلفی ساخته مي‌­شدند و به صورت ردیفی کالاها را به نمایش در مي‌­آوردند و معمولا به (شو روم) معروف بودند، ديگر اثرگذاري سابق را ندارند.

او در ادامه توضيح مي‌دهد: تفاوت­های دنياي امروز باعث شده است برندهاي توليد كننده محصولات تكنولوژيك، شیوه جالب­تر و تاثیرگذارتری را برای نمایش کالاهای خود به كار بندند.

در این میان شاید آنچه باعث مي‌­شود خریداران به جای نشستن پاي اينترنت و انجام خريد‌هاي آنلاين به این فروشگاه­ها جذب شوند، علاوه بر تاثير محيط فيزيكي فروشگاه‌ها، امكان بررسي فيزيكي و همه جانبه محصولات از نظر كيفت و كميت و برآورد شخصي از قيمت‌ها باشد.

+ در دنياي رقابت، قانع نباشيد

سرعت انفجارآميز تحولات در دنياي تجارت الکترونیک باعث مي‌شود شما امروز اصلا بزرگترين رقباي خود نشناسيد، اما همين فردا امكان دارد آن‌ها خودشان را به عنوان يك واقعيت مسلم به شما تحميل كنند.

هنری تاکر معاون مدیر عامل شرکت( EMEA)، اعتقاد دارد خرده­فروشی­هایی در آینده موفق خواهند بود كه به خوبی بدانند فرايند تجارت در آينده ممكن است چه تغييري مسيري را داشته باشد و چطور مي‌توان با استفاده از تغيير رفتار و ذائقه مصرف كننده به سود‌هاي بالاتري دست يافت. درچنين شرايطي آن چه اهميت زيادي دارد و نيازمند تجربياتي طولاني است، توانایي تطبیق با سرعت تغييرات و همسويي با آن است.

بیل گیتس (Bill Gates) مي‌­گوید: ما تغییرات 2 سال آینده را تخمين می­زنیم و آن­ها را لحاظ می­کنیم و تغییراتی که ممکن است در 10 سال آینده پیش آید را نيز زیر نظر می­گیریم تا بعدا آن­ها را لحاظ کنیم.

+ گنجينه اي به نام اطلاعات

برند‌هاي خرده فروشي بهتر است به جاي عملكرد فراگير، يك وجه مشخص و نقطه قوت براي خود داشته و روي نقطه قوت خود تمركز نمايند. اين نقاط قوت از داده‌هايي خاصل مي شود كه از خريداران به دست مي آيد.

فیل وایت (Phil White)، مدیر برنامه­ریزی هندسه جهانی می‌گوید: آينده از آن برند‌هايي است كه برمبناي تعقل عمل مي‌كنند و بر پايه بانك اطلاعاتي كه از مشتريان خود جمع آوري مي‌كنند، تلاش نمايند درك عميقي از چگونگي تغيير رفتارهاي مشتريان و تغيير ذائقه مردم داشته باشند.

اطلاعاتي كه كسب وكارها از مشتريان خود در طول زمان گردآوري مي‌كنند، مي‌تواند استراتژي‌ها و سمت وسوي آينده يك تجارت را تعيين كند. در صنعت خرده فروشي مردم و مشتريان تشكيل دهنده منابع اصلي اطلاعات هستند و بانك اطلاعاتي كسب وكارهاي خرده فروشي بايد از ميان مردم و مراجعين گردآوري شده باشد.

+ مهم است كه فروشگاه شما در كجا واقع شده

بر اساس آنچه که دیوید روث (David Roth) می­گوید، هنوز هم مهم‌ترين فاكتور در يك خرده فروشي اين است كه فروشگاه شما در چه منطقه و مكاني واقع شده است. بنابر اين هنگام راه‌اندازي يك فروشگاه، يا مگامال، مطالعات ميداني اوليه نقش بسيار تعيين كننده‌اي در رونق يا عدم رونق احتمالي يك فروشگاه دارد.

اگر‌چه اين روزها با توجه به بازاريابي مجازي و امكان خريد اينترنتي و سفارش آنلاين، به اعتقاد برخي از كارشناسان موقعيت مكاني فروشگاه‌ها از اهميت كمتري برخوردار شده، با اين حال اين كه يك فروشگاه در كدام نقطه از شهر قرار گرفته، بسيار اهميت دارد. يعني «بازاریابی مبتنی بر مکان فيزيكي»، هنوز هم یک فاكتور مهم تجاری است که شکی در قدرت­ و اهميت آن نيست.

با اين حال يك تجارت موفق آن است كه موقعيت خود را در دنياي مجازي تقويت كرده و در زمينه به روز بودن از نظر تكنولوژي‌هاي مجازي و امكان خريد آنلاين و حضور در دنياي تجارت مدرن كاملا هوشيارانه عمل كند.

براي مثال يك شركت توليد كننده دستمال كاغذي را در نظر بگيريد كه براي بالا بردن فروش خود در زمستان از فاكتورهايي مانند تاكيد روي بيمه خدمات درماني و شيوع آنفولانزا و كليد واژه‌هايي مبتني بر درمان آنفولانزا در گوگل استفاده مي‌كند و سپس فعاليت‌هاي خود را باتحولات اين داده‌ها روي اينترنت منطبق كرده و اطلاعات رسانه اي خود را به روز كرده و در نهايت با ارائه يك كمپين خوب رسانه‌اي افزايش سود و بالارفتن ميزان فروش خود راتضمين مي‌كند.

+ سردمداران خرده‌فروشي را سرلوحه خود قرار دهيد

برندهای تجاری باید آگاهانه برخی از فلسفه­های بنیان‌گذار آمازون، جف بزوس (Jeff Bezos) را بپذیرند. آمازون اعتقاد دارد اگر یک تجارت، بی­وقفه، تمرکز خود را بر مطالعه نتایج مالی بگذارد، فقط و فقط در حال وقت تلف کردن است. به اعتقاد او يك برند تجاري بايد انرژی خود را بر روی ورودی‌های قابل کنترلي بگذارد كه از مطالعه رفتار خريداران به دست مي آيد.

 

:منبع

http://www.goldenbusinessmagazine.com