آیا شما یک شرکت توزیع و پخش مدرن هستید؟

رای دهی:  / 3
ضعیفعالی 

مقدمه:

صنعت توزیع و پخش در چند سال گذشته تغییرات زیادی کرده است، زیرا شرکت های بیشتری از اینترنت برای جمع آوری اطلاعات در مورد محصولات یا خرید از منابع آنلاین یا خرید به طور مستقیم از تولید کنندگان استفاده می کنند. در نتیجه شرکت های پخش و توزیع بیش از هر زمان دیگر برای جذب و حفظ مشتریان خود،مجبور به ارائه زمان کوتاه تحویل کالا و خدمات ارزش افزوده  شده اند.


 

این تغییرات باعث ایجاد یک طبقه جدید از شرکت های توزیع و پخش مدرن شده است که تلاش دارند تا با مدیریت عرضه و تقاضا،تعادل مطلوب را شکل دهند و همچنین ضمن به حداکثر رساندن حاشیه سود، هزینه های عملیاتی خود را به حداقل برسانند.

با این حال، زنجیره های  تامینی که شرکت های توزیع وپخش در آن فعال هستند، دیگر زنجیره های خطی نیستند، آنها بیشتر شبیه شبکه هایی هستند که یک شبکه پیچیده از تامین کنندگان و مشتریان را  به هم متصل می کنند.

قدرت کل شبکه تامین تنها با اندازه  قدرت ضعیف ترین حلقه زنجیر می باشد و شبکه های پیچیده دارای  چالش های ارتباطی و تعاملی قابل توجه می باشند که باید برای حصول اطمینان از پایداری و موفقیت بلندمدت مورد توجه قرار گیرند.

توزیع کنندگانی که به طور موفقیت آمیز یک شبکه تامین پیچیده را هماهنگ می نمایند تا  ضمن افزایش رضایت مشتریان، بتوانند سود خود را بهینه سازند، به عنوان توزیع کننده های مدرن شناخته می شوند.

شرکت های توزیع و پخش مدرن دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که آنها را از شرکت های توزیع و پخش سنتی جدا می کند. توزیع کننده مدرن به عنوان یک سازمان شناخته شده است که دارای ویژه گیهای زیر باشد:

-         در حال رشد(Growing)

-         دارای بینش (Insightful )

-         اثربخش(Effective)

-         پاسخگو(Responsive)

-         مشارکت کننده در شبکه تامین(Collaborative)

 

  

در حال رشد(Growing)

"درست مثل یک گیاه، شما یا در حال رشد و یا در حال مرگ هستید."

تی هارو اکر

 

کل صنعت توزیعو پخش با موانع عملیاتی و رشد زیادی مواجه است. توزیع کنندگان می توانند برای رشد سود ناخالص یا فروش خود تلاش کنند، اما در هر صورت آنها باید عوامل بازدارنده متعدد مالی، سازمانی یا سیستمی را که می توانند رشد را محدود کنند، از سر راه بردارند.

محدودیت های مالی:

-         محدودیت سرمایه

-         محدودیت گردش وجوه نقد

محدودیت های سازمانی:

-         از خود راضی بودن

-         توانایی توسعه و مقیاس پذیری

-         ریسک ناپذیری

-         شراکت تجاری و پیچیدگی های ذاتی آن

محدودیتهای سیستم نرم افزاری:

-         عدم انعطاف پذیری سیستم

-         توجه کم یا ناکافی به نیاز کاربر در سیستم

-         عدم یکپارچگی سیستم با منابع دیتای خارجی

-         مهارت و دانش کم داخل سازمانی

با توجه به این عوامل، یک شرکت توزیع و پخش مدرن بر روی فرصت های رشد سرمایه گذاری می کند و با استفاده از ترکیبی از تکنولوژی، نیروی انسانی و فرآیندها به عنوان یک زیرساخت برای افزایش درآمد و حاشیه سود، خود را از رقبا متمایز می کند.

یک توزیع کننده مدرن در حالیکه از تکنولوژی برای کاهش هزینه ها، بهبود خدمات به مشتری و بهره گیری از تغییرات بازار استفاده می کند،  یک استراتژی سازمانی را برای حمایت از رشد توسعه می دهد.توزیع کننده مدرن به شرایط موجود در صنعت، بازار و سازمان خود آگاه است، لذا می تواند تغییرات بازار را درک کرده و فرصت های کسب و کار جدیدی را با استفاده از آگاهی به موقع از موجودی کالا و قابلیت های عملیاتی خود، ایجاد کند.

 

 

دارای بینش (Insightful )

"تفاوت بزرگ بین دانستن و فهمیدن وجود دارد: شما می توانید زیاد در مورد چیری بدانید و واقعا آن را نفهمید."

چارلز کترینگ

 

یک شکاف گسترده بین داشتن دیتا و قادر بودن به استفاده از دیتا برای دستیابی به بینش و هوشمندی وجود دارد. بسیاری از نرم افزارهای سازمانی در داشتن دیتا قدرتمند هیستند اما در ارائه اطلاعات ضروری ناتوان هستند و این منجر به چالشهایی برای شرکت های توزیع و پخش شده است، شرکتهایی که نیاز به هوشمندی در کسب وکار دارند. این چالش ها عبارتند از:

-         داده های غیر قابل دسترس در سیستم های مختلف ذخیره می شوند.

-         برای کاربران سازماندهی یا دسترسی به داده ها دشوار است.

-         ارائه دیتاهایی که به تصمیم گیری مدیران کمک نمی کنند.

-         یک فرهنگ سازمانی که  مسئولیت پذیری را در بر نمی گیرد.

-         ابزار محدود برای سازماندهی و استفاده از داده ها.

-         رقابت بین اولویت های IT.

توزیع کننده مدرن باید به طور موثر داده های داخلی و خارجی را ترکیب کند تا با بینش و هوشمندی از تصمیمات کسب و کار عاقلانه پشتیبانی کند و به ایجاد و حفظ روابط بهتر با مشتری کمک کند. هر دو این موارد منجر به مزیت رقابتی شرکت می شوند. تحول دیجیتال در حال انجام است و توزیع کننده مدرن باید درک کند که چگونه این تغییرات ممکن است بر کسب و کار آنها تاثیر بگذارد. تجزیه و تحلیل داده ها به شناسایی مشتری جدید به عنوان یک فرصت کمک می کند و از توسعه خدمات جدید، فرصت های بالقوه و زمینه های آماده برای بهبود عملیات، پشتیبانی می کند.

مثالهایی از هوشمندی کسب وکار عبارتند از:

-         قیمت گذاری بهینه شده برای افزایش فروش یا حاشیه شود

-         تجزیه و تحلیل مالی

-          شاخص های کلیدی عملکرد و سنجه هایی برای همه کارکنان در سازمان

-         تجزیه و تحلیل حقوق و دستمزد

-         تعیین ارزش مشتریان کلیدی

-         فرصت های خرید برای کاهش هزینه ها یا کاهش زمان رسیدن سفارش

 

 

اثربخش(Effective):

"کارایی(Efficiency) درست انجام دادن کار و اثربخشی(effectivenes) انجام کار درست است."

پیتر دراکر

 به دلیل محدودیت های سازمانی و محدودیت دسترسی به اطلاعات، افزایش بازدهی با استفاده بهینه از منابع، یک چالش برای بسیاری از توزیع کنندگان است. در صورت وجود هر یک از این شرایط هیچ سازمانی واقعا موثر نخواهد بود:

-         کارکنان قابلیت های فنی محدودی دارند یا کاربری سیستم سخت است.

-         نرم افزارهای مختلف ناسازگار هستند و یا نیاز به پشتیبانی مداوم توسط تیم IT دارند.

-         مدیریت از هزینه های پنهان سیستم های نامناسب بی اطلاع است.

-         مکان های جغرافیایی متعدد مانع ارتباط و مشارکت سازمانی می شود.

-         اعضای تیم از رویه های رسمی و فرآیندهای رسمی سخت گیرانه فرار می کنند.

-          قرارداد تجاری  منسوخ یا قدیمی شده اند.

 شرکت های توزیع و پخش مدرن جهت اثربخشی، از راهکارهای نرم افزاری قابل انعطاف، رایج و قابل ارتقا استفاده می کنند. راهکارهایی که جهت پشتیانی از فرایندهای توزیع در حال حاضر و در آینده، از بهترین روشهای کاری(Best Practice) پشتیبانی می کنند. راهکارهایی که از طریق امکان برنامه ریزی توزیع و مدیریت موجودی ها به کاهش هزینه ها، افزایش سودآوری، به حداکثر رساندن رضایت مشتری و کاهش زمان تحویل کالا به مشتریان  کمک می کنند. همچنین آنها سیستم های حامی کارکنان مدرن و فرهنگ کاری جدید مبتنی بر تجربه را بوجود می آورند.

 آنها به طور مداوم راهکارهای نرم افزاری زنجیره تامین و مجموعه ابزارهای خود را برای نتایج مطلوب تجدید نظر و ارتقا می دهند.این سیستم ها می تواند توسط همه افراد برای افزایش موفقیت توزیع کننده مورد استفاده قرار گیرد و بر اساس یک پلت فرم پایدار ساخته شده است که می تواند با اطمینان نتایج را به دست آورد و در دهه های آینده یا معاصر باقی بماند.

 

 

 

 

پاسخگو (Responsive):

"مهم است که به یاد داشته باشید رقیب شما فقط یک کلیک ماوس از شما فاصله دارد."

داگ وارنر

 فرصت ها و مشکلات یک راه مشترک در زندگی هستند و شرکتهای توزیع و پخش باید از واکنش نشان دادن صرف فراتر رفته و به پاسخ های واقعی اثربخش و هماهنگ روی آورند، بدون توجه به اینکه چه موانعی در سر راه وجود دارد. موانع معمولی که توزیع کنندگان باید بر آن فائق  آیند عبارتند از:

-         عدم وجود و یا عدم توانایی برای دسترسی به اطلاعات لازم

-         عدم مقیاس پذیری سیستم ها جهت پاسخ به توسعه کسب و کار و سرعت پاسخگویی مناسب

-         غیر انعطاف پذیری نرم افزار که روند فعلی و یا آینده کسب و کار را پشتیبانی نمی کند و یا استفاده از آن دشوار است

-         فعالیت های دستی و یا سیستم های جانبی مورد نیاز برای تکمیل  کمبود های نرم افزار

-         ارتباط ضعیف داخلی و خارجی نرم افزار

برای یک توزیع کننده مدرن، فناوری یک دارایی است که به آنها امکان پیش بینی، مدیریت و پاسخ به تغییر را میدهد، همچنین جهت انطباق با تغییرات درنیازهای کسب و کار، انعطاف پذیری لازم را بوجود می آورد و به کاربران اجازه می دهد تا بهترین کار خود را انجام دهند و تصمیمات سریع و واقعی را اتخاذ کنند. یک توزیع کننده مدرن جهت مشارکت اثربخش  و رسیدن به پاسخگویی لازم برای حفظ قابلیت رقابت خود، نیاز به اشراف بر همه کانال ها دارد. تیم های توزیع مدرن ممکن است در سراسر کشور و یا در سراسر جهان پراکنده شوند، اما هنوز هم نیاز به پاسخگویی به سوالات مشتریان دارند و باید اطلاعات تحویل  کالا را درست و بدون تأخیر ارائه کنند. آنها نیاز به سیستم هایی دارند که از فرایندهای ارزش افزوده جدید،  جهت افزایش رقابت و افزایش سهم خود از بازار، پشتیبانی می کنند. تیم های مدرن سیار هستند و همه کارمندان نیازمند دسترسی به اطلاعات و سیستم، در هر زمان و مکان هستند.

 

 

مشارکت کننده در شبکه تامین(Collaborative):

"اگر همه با هم رو به جلو حرکت کنند موفقیت خود به خود به وجود می آید."

هنری فورد

 



مشارکت (Collaboration) - اشتراک اطلاعات -  در سراسر زنجیره تامین ممکن است با توجه به سیستم های مختلف، زبان ها و مناطق زمانیمتفاوت شرکت های فعال در  زنجیره تامین چالش های زیادی را بوجود آورد، اما این واقعا مهم ترین سلاح یک شرکت پخش و توزیع مدرن است.تامین کنندگان نیاز به اطلاعات پیش بینی شده تقاضای بروز از توزیع کنندگان دارند، همچنین توزیع کنندگان نیاز به اطلاعات مشابه از مشتریان خود دارند. بسیاری از شرکت ها جهت ثبت سفارش خرید خودکار از تامین کننده و همچنین دریافت درخواست های خرید از مشتریان خود یا اعلام تاریخ تحویل کالا به صورت لحظه ایی به EDI  روی آورده اند.با این حال در مواردی که نیاز به قابلیت های پیچیده زیر باشد، حتی برخی از توزیع کنندگان پیشرفته نیز قادر به مدیریت سطح لازم ارتباط و همکاری در مشارکت اطلاعات بین تامین کننده گان و مشتریان فعال در زنجیره تامین نیستند.

-          امکان پورتال سلف سرویس برای مشتریان و تامین کننده  و ورود امن به آنها جهت بررسی و بروز رسانی سفارشات، شرایط تحویل و تغییرات تقاضا

-          امکان انجام انواع تراکنش ها در بستر EDI در سراسر زنجیره عرضه، از جمله سفارشات، صورتحساب ها و یا پرداخت

-          امکان پرتال فروش Collaboration برای دسترسی از راه دور به اطلاعاتی مانند سازمان فروش و مشتریان

-          امکان ارتباطات تعاملی مانند متن فوری، صدا و پیام های ویدئویی، ذخیره سازی اسناد به صورت امن و آسان  و قابل جستجو، پایگاه دانش .

توزیع کنندگان مدرن باید با ابزارهای پیشرفته مانند EDI، پورتال ها و سایت های تجارت الکترونیک با تامین کنندگان و مشتریان خود در زنجیره تامین ارتباط و مشارکن داشته باشند و در سراسر محیط B2B خود برای حمایت از محیط Omni Channel امروزی همکاری کنند.فن آوری های متعدد در حال ظهور برای این تغییر و حمایت از مشارکت در زنجیره تامین وجود دارد. مشتریان و تامین کنندگان در زنجیره تامین، امکان سلف سرویس های مستقیم ازسیستم های نرم افزاری را از شرکت های توزیع و پخش همکار خود طلب می کنند. توزیع کننده گان مدرن موفق این موارد را پشتیبانی می کنند و اطلاعات را در سراسر زنجیره تامین با تامین کنندگان و مشتریان به اشتراک می گذارد تا اطلاعات مورد نیاز جهت آگاهی از نیازهای تجاری همدیگر، تصمیم گیری و ارائه پاسخ های سریع را به لحظه ایی فراهم آورند.

 

برای یک توزیع کننده مدرن، فناوری مهمترین دارایی است که آنها دارند و به آنها کمک می کند تا تغییرات را پیش بینی و مدیریت کرده و واکنش مناسب را به تغییر نشان دهند و در نتیجه بتوانند از رقابت خود جلوتر بمانند. فناوری مناسب باید عملیات روزمره را آسانتر کند و انعطاف پذیری را برای انطباق سریع با تغییر نیازهای کسب و کار تغییر ارائه دهد. توزیع کننده مدرن با استفاده از تکنولوژی مشارکت و اشراف خود را به  همه کانالها، از جمله کانال های داخلی، تامین کنندگان و مشتریان افزایش داده و بیشتر پاسخگو می شود.

به طور خلاصه، یک توزیع کننده مدرن یک سازمان با ویژگیهای زیرشناخته می شود:

-         در حال رشد (Growing)

-         هوشمند (Insightful)

-         اثربخش (Effective)

-         پاسخگو (Responsive)

-         مشارکت کننده در شبکه تامین (Collaborative)

توزیع کننده های مدرن به گونه ای متفاوت از رقبای سنتی خود عمل می کنند. آنها از فناوری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از منابع مختلف استفاده می کنند تا تصمیمات و پاسخ های سریع و موثر ارائه کنند. آنها از تکنولوژی برای بهبود عملکرد روشهای کاری خود استفاده می کنند که فراتر از توانایی های توزیع کنندگان سنتی است.

-         توزیع کنندگان مدرن تشخیص می دهند که شکل دادن تقاضا موثرترین راه برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است،

اما بدون ابزار مناسب، قیمت گذاری و پروموشن می تواند پیچیده باشد.

-         ارائه خدمات مشتری برتر، مهمترین تفاوت آنهاست و توزیع کنندگان مدرن می دانند که مدیریت سفارش چیزی بیشتر  از فقط ثبت سفارش در سیستم است.

-         توزیع کنندگان مدرن با اشراف و کنترل بر زنجیره های تامین، موجودی تامین کننده، مدیریت موجودی انبار و امکان رزرو انعطاف پذیر، موجودی را به شکل موثرتری مدیریت می کنند.

-         آنها با حمایت از تصمیم گیری سریع و واقعی مبتنی بر اطلاعات و با بینش عمیق مبتنی بر دیتای سیستم های نرم افزاری، بجای تکیه به حدس یا گمان، حاشیه ها را کاهش داده و پیچیدگی را به حداقل می رسانند.

توزیع کنندگان مدرن نیاز به تکنولوژی دارند تا بتوانند به طور مداوم سیرتکاملی سازمان را خود را حفظ کنند.آنها باید اطمینان حاصل کنند که وقتی راهکارهای نرم افزاری را راه اندازی می کنند، به سهولت ، هزینه های موثر، ماهرانه و با کمترین ریسک می توانند از آن استفاده نمایند.یک توزیع کننده مدرن می داند که آموزش کارکنان برای کار با سیستم، کلید موفقیت است.

 

 

:منبع

https://www.sbsgroupusa.com/

 

مترجم یا نویسنده
محمدرضا دانافرد
کارشناس نرم افزارهای سازمانی