چه میزانی از سفارشی سازی نرم افزار CRM مناسب است؟

رای دهی:  / 0
ضعیفعالی 

از طرف دیگر اشخاصی که علاقه‌مند به این پلتفرم باشند و تخصص کافی را در آن داشته باشند، بسیار پیش آمده است که بخواهند هر نیازمندی را به کمک آن براورده نمایند. حتی افرادی را دیده‌ام که تلاش داشته‌اند مدیریت دانش و مستندات را در این پلتفرم پیاده نمایند. اما به راستی ما تا چه میزان می‌توانیم آن را سفارشی نماییم؟

این پلتفرم (Microsoft Dynamics CRM) بخشی از خانواده Dynamics مایکروسافت است. فقط بخشی از تراکنش‌های تجاری توسط آن قابل انجام است، و آن فرایندهای بازاریابی تا فروش و خدمت‌دهی است. جهت سایر نیازمندی‌ها مانند حسابداری، مالی، حقوق و دستمزد و منابع انسانی بخشی دیگری از خانواده Dynamics مانند Dynamics AX یا Dynamics NAV قابل استفاده هستند. جهت ایجاد یکپارچه‌گی مایکروسافت اقدام به تولید Connectorهای استاندارد نیز برای این سیستم‌ها نموده است. پس اگر این نیازمندی‌ها توسط ابزار دیگری به خوبی پوشش داده می‌شوند، چه نیازی به انجام سفارشی‌سازی‌های پیچیده در Microsoft CRM است؟

در پاسخ به این سوال بایستی به دو نکته اساسی توجه نمود:

1- یکپارچگی سیستم‌ها: طبیعی است که زمانی که سازمانی از این پلتفرم در سایر بخش‌های سازمانی استفاده می‌نماید، نیازمندی‌های کوچک را در داخل همان سیستم پیاده نمود. برای مثال دو مورد از تجارب قبلی خود را بازگو خواهم کرد. اگر سازمانی از فرایندهای مربوط به فاکتورها استفاده نماید، طبیعی است که نیاز به مواردی مانند حسابداری فروش خواهد داشت. در طرف دیگر در صورتی‌که از سیستم دیگری برای آن استفاده شود به دلیل تعدد سیستم‌ها مغایرت‌ها، مشکلات Sync نمودن، قابلیت‌های متفاوت و غیرهمسان بودن سیستم‌ها ناهنجاری‌های بسیاری ایجاد خواهد نمود. پس بهتر است که این بخش سفارشی در کنار سایر بخش‌ها اضافه شود.

مثال دیگر مربوط به پورتال‌های مشتریان است. یکی از اصلی‌ترین کارکردهای تعاملی سیستم‌های ارتباط با مشتریان که قابلیت Self-Service را در بخش‌های فروش و خدمات تقویت می‌نماید همین پورتال‌ها هستند. به همان دلایل ذکر شده در بالا، توسعه پورتال‌ها در محیطی جدا از آن‌چه تراکنش‌های مشتریان رخ می‌دهند معایب بسیاری ایجاد می‌نماید.

2- میزان سفارشی‌سازی در ارتباط با سایر بخش‌ها: فرض کنید یک ناخن‌گیر دارید که می‌خواهید در کنار آن یک پیچ‌گوشتی و یک چاقوی کوچک نیز داشته باشید. وجود هرسه این موارد در یک ابزار بسیار جالب خواهد بود، ولی اگر کسی چاقوی کوچک آن را جدا نموده و بخواهد جداگانه استفاده نماید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بسیار ساده است! با آن ابزار نمی‌تواند گوشت را برش دهد!! آن ابزار فقط به‌صورت یکپارچه با ابزارهای دیگر ارزشمند می‌شود. ولی اگر بخواهید آن را به تنهایی استفاده نمایید عملاً بی‌ارزش خواهد بود.

در مورد استفاده از سیستم‌ها نیز به این‌گونه است. یک سیستم حسابداری فروش سفارشی که در مایکروسافت CRM تولید شده باشد، فقط وقتی که سایر بخش‌های CRM در سازمانی استفاده شود ارزشمند خواهد بود. در مورد سیستم‌های مدیریت دانش نیز این گونه است. نمی‌توان از Microsoft Dynamics CRM برای مدیریت دانش استفاده نمود، مگر این‌که سایر بخش‌های یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان نیز پیاده شده باشند. همین‌گونه است برای سیستم‌های حقوق و دستمزد، پورتال و ...!

منبع:

http://www.xrmir.com/blogs/aghazadeh/towhatextentcustomize/

ویدئو کلیپ نرم افزار CRM

ویدئو کلیپ نرم افزار خدمات مشتری

ویدئو کلیپ نرم افزار خدمات پس از فروش

اسپانسر

فروشگاه اینترنتی سوغات آقاجو