نویسنده: امیر سامنی
پس از ثبت اطلاعات مشتریان در سیستمهای CRM مهمترین قدم بعدی بررسی اطلاعات ثبت شده و دریافت گزارشات مرتبط با مشتریان است.این اطلاعات گاه مرتبط با فروش و بعضی دیگر درخواستهای خدمات پس از فروش است.مایکروسافت CRM برای ارائه این گزارشات امکاناتی مانند داشبورد،چارت ،نما و گزارشات پیشرفته را قرارداده است.این امکانات محیطی جهت ایجاد گزارشات Business Intelligence را فراهم کرده است.در زیر نمونه هائی از این گزارشات بصورت نمونه آورده شده است.
- نوع Connection های ارتباطی با مشتری
- تعداد ارتباطات با مشتریان
- مدت زمان تماس با مشتری
- تعداد Lead (سرنخ ها،مشتریان کاندید)
- منابع Lead ها و شاخت منبع معتبر سازمان
- صاحبان Lead ها و نرخ تبدیل Lead به مشتری هر فروشنده
- فعالیتهائی (Campaign ) که باعث ایجاد Lead شده اند.
- تعداد Lead های تبدیل به مشتری شده و نرخ آن
- تعداد روزی که هر فروشنده بر روی یک پروژه فروش (فرصت فروش) کار میکند.
- نرخ به سرانجام رسیدن فرصتهای فروش
- صاحبان فرصتهای فروش و نرخ به سرانجام رسیدن آنها
- تعداد فرصتهای فروش و وضعیت آنها
- میانگین پیش فاکتورها
- تعداد پیش فاکتور فعال
- محصولات پر فروش ، نرخ فروش ،محدوده های فروش و...
- فروشنده های برتر
- مشتریان برتر
- دوره های خرید مشتریان
- تعداد خریدهای مشتری و میانگین خرید
- مدت زمان میانگین پاسخگوئی به مشتری
- مدت زمان میانگین کارکرد پرسنل خدمات پس از فروش در بازه های زمانی مختلف
- مدت زمان میانگین ارسال کالا
- و...
مرجع: