محبوبیت و تعداد کاربران Microsoft Dynamics CRM در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است و مایکروسافت خود را به عنوان یکی از رهبران بازار سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری CRM به اثبات رسانده است (پیوند به گزارشها).
شرکتها و سازمانهای بسیاری در حال برنامهریزی برای پیادهسازی و بهرهگیری از این نرمافزار قدرتمند هستند؛ اما پرسشی که پیش از استقرار یا پیادهسازی این سیستم از سوی مدیران و تصمیمگیرندگان مطرح میشود این است که اصولاً چه روشها یا گزینههایی برای پیادهسازی و بهرهگیری از این نرمافزار وجود دارد؟
یکی از مزایای منحصربفرد Microsoft Dynamics CRM پشتیبانی از روشهای پیادهسازی متفاوت برای پاسخگویی به نیازهای ویژه سازمانها است. سه روش رایج برای پیادهسازی Microsoft Dynamics CRM فراهم میباشد:
- On-premises
- On-demand یا Public Cloud
- Hosted یا Private Cloud
البته با ترکیب روشهای بالا روش چهارمی قابل دسترس است که به روش ترکیبی یا Hybrid معروف است.
برای آشنایی بیشتر با این روشها لطفاً مطلب زیر را مطالعه نمائید:
http://blogs.infostrat.com/2013/06/choosing-deployment-model-for-microsoft.html
جدول زیر، روشهای پیادهسازی به همراه امکان دسترسی به آنها در ایران را به طور خلاصه نشان میدهد.
مایکروسافت دو محصول نسبتاً مشابه را در هر سه روش پیادهسازی ارائه مینماید. این دو محصول عبارتاند از:
Microsoft Dynamics CRM Server
Microsoft Dynamics CRM Online
امکانات و ویژگیهای این دو محصول نسبتاً یکسان است به جز در پارهای جزئیات. به طور مثال CRM Server از SQL Server Reporting Services یا SSRS برای گزارشگیری استفاده میکند در حالیکه CRM Online از Fetch XML برای گزارشگیری بهره میگیرد.
هر کدام از روشهای برشمرده شده، مزایا و محدودیتهای خاص خود را داراست و بدیهی است که بهترین روش پیادهسازی وجود ندارد، زیرا سازمانها بر اساس استراتژی و نیازهای خود اقدام به انتخاب یکی از این روشهای پیادسازی میکنند.
مرجع:
http://cloudafzar.com/microsoft-crm-deployment-options