گفتگو با محمدرضا عابد رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران

رای دهی:  / 0
ضعیفعالی 

گفتگو با محمدرضا عابد رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران

مشتری مداری کانون فعالیت‌های شرکت سهامی فرش ایران

 

از دهه اول قرن بيستم تا سال 1314 انحصار فعاليت‌هاي فرش دستباف ايران در دست تعدادي از كمپاني‌هاي ‏خارجي بود، تا اينكه در 14 بهمن‌ماه 1314 بنا به دستور دولت وقت اختيارات انجام فعاليت‌هاي توليدي و تجارت ‏فرش ايران از شركت ‏OCM‏ خلع‌يد و كليه وظايف واختيارات آن به شركت سهامي فرش ايران واگذار شد. بدين ‏ترتيب اين شركت از آن تاريخ به بعد بعنوان يك شركت دولتي بكار آموزش و ترويج صنعت فرش، توليد و تجارت ‏آن پرداخته است و به لحاظ تجارب و جامعيتي كه در اين رشته كسب كرده توانسته است به فراخور توانايي خود ‏درجهت احياء اعتلاي هنر و صنعت فرش دستي ايران وحفظ ارزش‌هاي سنتي و ويژگي‌هاي اجرايي بازسازي ‏طرحها و نقشه‌هاي اصيل و قديمي فرش ،تربيت و اشتغال هزاران نفر قاليباف قدم‌هاي موثري بر دارد. شركت ‏سهامي فرش ايران هم ‌اكنون با تحت پوشش داشتن تعداد 25 شعبه توليدي در بيش از 500 روستا و 100 شهر و ‏شهرستان بعنوان بزرگترين توليدكننده فرش دستباف، بيش از 10000 نفر قاليباف ماهر را درحوزه‌هاي فعاليت ‏خود زير پوشش اشتغال در قاليبافي نگه داشته و مرغوبترين مواد اوليه قاليبافي را راسا از طريق كارخانجات ‏تامين مواد اوليه مجهز خود تهيه و مورد استفاده قرار مي‌دهد. در زیر گفتگوی ما را با جناب آقای مهندس عابد به بهانه ‏دریافت گواهینامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در سال 1392 را می‌خوانید.‏

شرکت منتخب دریافت‌کننده گواهینامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در سال ۱۳۹۲‏
 
‏خدمات پس از فروش و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در مجموعه تحت مدیریت شما چه جایگاهی دارد؟ 
‏ رعایت حقوق مصرف‌کننده و مشتری مداری جزء وظایف و رویکردهای اساسی شرکت سهامی فرش ایران است. رضایتمندی ‏‏۹۵ درصدی مشتریان از کیفیت تولیدات این شرکت خود حاکی از توجه این شرکت به رعایت حقوق مصرف‌کننده می‌باشد ‏که این موضوع در نظرخواهی‌های انجام شده از مشتریان شرکت منعکس استمحوریت مشتری مداری همواره در کانون ‏فعالیت‌های ما قرار دارد. موفقیت و رشد آینده این شرکت به خشنودی و رضایت مشتریان از فرشهایی است که در اختیار آنان ‏قرار می‌دهیم. ما به اعتمادی که مشتریان نسبت به ما دارند ارج می‌نهیم و تلاش می‌کنیم این اعتماد را با ارائه بهترین ‏محصولات و خدمات جبران کنیم.‏
 
برتری خدمات و ارزش افزوده شرکت سهامی فرش ایران نسبت به دیگر شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند ‏در چیست؟ چه کردید که گواهینامه سیزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت ‏کردید؟
شرکت سهامی فرش ایران در زنجیره تولید تا مصرف بصورت متمرکز و یکپارچه عمل می‌کند. ما از تامین مواد اولیه تا ‏طراحی و بافت و عرضه فرش را خودمان انجام می‌دهیم و این باعث می‌شود تا کنترل‌های کیفی لازم در حین فرآیند تولید و ‏عرضه را انجام دهیم و این موضوع خود یک برتری و امتیار است که نسبت به سایر تولیدکنندگان فرش داریم. ارائه تسهیلات ‏فروش اقساطی به کارکنان دولت وجه تمایز دیگری است که این شرکت نسبت به سایر شرکت‌ها دارد. کارکنان دولت ‏می‌توانند از این تسهیلات استفاده نمایند. عملکرد مثبت این شرکت در مشتری مداری، دارا بودن شاخص‌های حمایت از ‏مصرف‌کنندگان، دارا بودن گواهی استاندارد، نداشتن زیان مالی، داشتن نشان تجاری و برند و داشتن گستره توزیع باعث ‏گردید تا گواهینامه سیزدهمین همایش روز ملی حمایت از مصرف‌کنندگان را دریافت نمائیم. ‏
 
‏سیاست‌گذاری شرکت سهامی فرش ایران در ماندگاری و حمایت از قالیبافان کشور و حفظ اصالت این هنر صنعت ‏و ترویج هر چه بیشتر آن چه بوده است؟ ‏
سیاست شرکت سهامی فرش ایران در ماندگاری و حمایت از قالیبافان تحت پوشش اجرای رویکردهای حمایتی مانند بیمه ‏قالیبافان بوده است. حفظ اصالت و ترویج هنر صنعت فرش نیز با تامین طرح‌ها و نقشه‌های اصیل توسط طراحان این شرکت ‏و استفاده از مواد اولیه مرغوب در تولید فرش‌های کیفی بوده است. طرح سهیم کردن قالیبافان در سود حاصل از تولیدات خود ‏و نحوه محاسبه و پرداخت مزد بافنده از دیگر سیاست‌های ترجیهی شرکت سهامی فرش ایران می‌باشد. ‏
‏در سال گذشته تحریم‌ها اکثر شرکت‌ها را با مشکل تامین مواد اولیه روبرو کرده بود، شما به عنوان یکی از ‏متولیان اصلی چه تمهیداتی را برای مقابله با این موضوع عرضه داشتید؟
با توجه به اینکه عمده مواد اولیه مصرفی فرش دستباف در داخل کشور تامین می‌گردد لذا تحریم‌ها هیچ مشکلی را در تامین ‏مواد اولیه فرش ایجاد نکرده است. در فرش دستباف، پشم، نخ پنبه و ابریشم استفاده می‌شود که همگی در داخل کشور تولید ‏می‌گردد. رنگ مصرفی در فرش دستباف نیز درصدی از آن وارداتی است که با توجه به وجود بازارهای جایگزین، تحریم‌ها ‏اثری نداشته است.  ‏
اگر مصرف‌کنندگان نهایی شما یعنی مردم از جنس و کالای خریداری شده خود که همان فرش باشد راضی نباشند ‏مرجعی برای پیگیری شکایت خود دارند؟
البته به اتحادیه‌های فرش دستباف می‌توانند مراجعه نمایند. این شرکت همواره خود را متعهد و ملزم به این می‌داند که در ‏صورت وجود نقص یا عیبی در فرش‌های به فروش رفته و شکایت مشتری، آن را پس گرفته و نسبت به رفع نقص اقدام و یا ‏آن را تعویض نماید. خریداران این حق را دارند تا ۴۸ ساعت پس از خرید مرجوع کنند. در این شرکت نیز اداره‌ای به نام ‏رسیدگی به شکایات وجود دارد و به شکایت مشتریان رسیدگی می‌نماید.  ‏
خدمات پس از فروش در صنعت و تولید فرش چه جایگاهی دارد؟
خدمات پس از فروش یکی از امتیازات ویژه در رعایت حقوق مصرف‌کنندگان است و نقش مهم و اساسی را در اعتمادسازی و ‏حفظ و گسترش برند شرکت ایفا می‌کند. این شرکت در واحد خدمات پس از فروش خود، نیازهای مشتریان را اعم از ‏قالیشویی، مرمت و هرگونه خدمات مورد نیاز پس از فروش تامین می‌نماید. ضمن آنکه طرح تعویض فرش نو با کهنه و خرید ‏مجدد از مشتریان در این شرکت اجرا می‌گردد. ‏
‏یکی از کارهای شما تبلیغات در خصوص صنعت فرش اعم از تهیه بروشور، بولتن، کتاب و نشریاتی در این خصوص ‏است، آیا فعالیتی در این خصوص دارید؟
در بخش تبلیغات نیز ما فعالیت داریم. بروشورهای این شرکت در ۲۸ صفحه به زبان فارسی و انگلیسی به چاپ رسیده است. ‏همچنین لوح فشرده فرش‌های عمان و ابوظبی به زبان‌های مختلف انگلیسی، عربی و روسی تولید و تکثیر گردیده است که در ‏نمایشگاه‌های خارج از کشور به بازدیدکنندگان و مشتریان خارجی عرضه می‌گردد. کتاب‌های شناخت فرش در ۳ جلد از ‏دیگر فعالیت‌های انتشاراتی و تبلیغاتی این شرکت می‌باشد. همچنین آگهی‌های تبلیغاتی ما برای فروش‌های ویژه به مناسبت ‏ایام خاص و اعیاد در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌گردد. وب سایت این شرکت به آدرس ‏www.irancarpet.ir‏  نیز بصورت اینترنتی نمونه تولیدات شرکت را در بخش گالری در معرض دید همه قرار داده است. ‏اطلاع‌رسانی و تبلیغات بروز از طریق وب سایت شرکت انجام می‌شود. ‏
‏وجود و ضرورت نمایشگاه‌های فرش و شناساندن این صنعت به عمومی مردم را چه طور می‌دانید؟
نمایشگاه‌های فرش دستباف یکی از بسترهای مهم و اثر گذار در معرفی و عرضه فرش دستباف کشور در داخل و خارج ‏می‌باشد. ما در اغلب نمایشگاه‌های مهم فرش دستباف داخل کشور و برخی نمایشگاه‌های خارجی مانند دموتکس آلمان و ‏چین و نمایشگاه‌های تخصصی سایر کشورها شرکت می‌نمائیم. اولین نمایشگاه اختصاصی مبلمان و فرش دستباف در ‏سال‌های گذشته توسط این شرکت در شهرستان کرج برگزار گردید که بازدیدکنندگان زیادی داشت و انتخاب آن توسط ‏متقاضیان بصورت ست با هارمونی رنگ و طرح و هماهنگی مبل و فرش جاذبه زیادی داشت. ‏
‏‏ ‏نقش و جایگاه صنعت فرش ایران را در خارج از کشور چطور می‌بینید؟
جایگاه صنعت فرش دستباف ایران در خارج از کشور هنوز در مرتبه اول قرار دارد. با توجه به کاهش میزان صادرات فرش ‏کشورهای رقیب مانند هند، پاکستان و چین، این کشور با حفظ حدود ۴۰% از سهم بازار بین‌المللی هنوز جایگاه اول خود را ‏در میان عرضه‌کنندگان فرش دستباف دارا می‌باشد و اصولا می‌توان گفت که فرش دستباف تنها کالای تولید ایران است که ‏در جهان صاحب برند است.  ‏
 
‏در آخر اگر مطلبی را لازم می‌دانید به خوانندگان ما بگوئید به عنوان حرف آخر بیان کنید؟
شرکت سهامی فرش ایران با داشتن برند و سابقه نزدیک به یک قرن فعالیت در ترویج تولید و تجارت فرش دستباف همواره ‏تلاش نموده است، حقوق مصرف‌کنندگان را در نظر بگیرد و امیدواریم تا سال‌های آتی نیز بتوانیم افتخارات بیشتری در این ‏زمینه کسب نمائیم. تولید بزرگترین فرش دستباف جهان یعنی فرش ۶۰۰۰ متری ابوظبی و ثبت آن در گینس توسط این ‏شرکت، حاکی از توانمندی بالای ما در تولید فرش‌های بزرگ پارچه ویژه مساجد و تالارهای بزرگ بوده که در این زمینه ‏سفارشات متعددی هم دریافت نموده‌ایم.

 

 :مرجع

http://assimag.com/?p=835