تاریخچه گارانتی

رای دهی:  / 0
ضعیفعالی 

هرچند اکثریت غریب به اتفاق ما با خواندن یا شنیدن این کلمه یعنی گارانتی به یاد دو چیز یعنی خودرو و موبایل خواهیم افتاد صرفا به دلیل این که مشکلات بسیار زیادی با این دو واژه و کلمه گارانتی داشته ایم، اما این کلمه یعنی گارانتی دنیایی از مسئولیت و معنی را به همراه خود دارد که صرفا یکی دو مورد آن را اکثر خریداران می دانند.

این کلمه یا همان گارانتی که شاید گاهی با دنیای بیمه اشتراکاتی دارد و اشتباه می شود به عنوان یکی از سیاست های فروش در کارخانجات صنعتی و تولیدی بخصوص اتومبیل سازی و لوازم خانگی پا به عرصه وجود گذاشت و با استفاده از نیاز روانی انسان جهت اطمینان و لذت از خرید جای خود را محکم کرد.این سوال بسیار مهمی در ذهن اکثر خریداران است که گارانتی از چه زمانی در جهان باب شد؟ و حق خریدار که باید توسط سازنده دستگاه رعایت شود از چه زمانی به رسمیت شناخته شد. جالب است بدانیم برای اولین بار بیستم جولای ۱۷۷۶ میلادی موضوع گارانتی در قانون بیمه مطرح شد، اما یک دهه بعد یعنی سال ۱۷۸۶ توسط سرجیمز آلن پارک تبدیل به قانونی برای تضمین اجناس تجار شد.

اوایل حضور گارانتی در عرصه تجارت، این ابزار صرفا برای تضمین کالای داخل انبار کشتی ها و تجارت دریایی به کار گرفته می شد، اما پس از آن و در اوایل قرن بیستم این ابزار علاوه بر دریاها به خشکی نیز راه یافت و با تغییراتی برای محصولات روزمره و صنعتی جامعه بشری روی خشکی نیز به کار گرفته شد.

بنابراین بدون تردید با توجه به رابطه مستقیم بین تولید محصولات و تضمین کیفیت آنها، دوران پس از انقلاب صنعتی را باید زمان پیدایش گارانتی دانست؛ دقیقا زمانی که تولیدات کارخانه ها به صورت انبوه وارد بازار شدند و سازندگان کالاها برای یافتن مشتری از هر راهی استفاده می کردند تا محصولات خود را بفروشند. اما باگذشت زمان قانون حفظ حقوق خریداران باعث شد تا این قانون ساده یعنی تضمین کیفیت و عملکرد محصولات کارخانه ها کمی تخصصی تر و دقیق تر شود.

گارانتی از چه زمانی ایرانی شد؟

شاید بتوان گفت ابزار گارانتی و تضمین کیفیت محصولات تولیدی در کشورمان هم اکنون تقریبا یک قرن قدمت دارد و ازیکی دو دهه اول قرن حاضر با ساخته شدن کارخانجات صنعتی در ایران و البته محصولاتشان گارانتی به عنوان یکی از حقوق مشتریان شناخته شده است. به عنوان مثال سال ۱۳۲۱ شمسی (۱۹۴۲ میلادی) این کلمه با ساخته شدن الکتروپمپ و پس از آن محصولات لوازم منزل در کارخانه ارج به عنوان یکی از قدیمی ترین کارخانجات تولید لوازم منزل بیشتر به گوش مصرف کنندگان ایرانی رسید، اما با ورود محصولات خارجی به کشور این کلمه برایمان آشنا و آشناتر و وارد فرهنگ لغت تجاری ما ایرانیان شد.

از آن پس با رونق صنایع و حضور محصولات داخلی مثل محصولات تراکتور سازی، ایران ناسیونال، کفش ملی و دیگر کارخانجات داخلی در بازار مصرف، گارانتی کاملا ایرانی شد و شکل و شمایلی داخلی به خود گرفت.

اما به جرات می توان گفت پس از گذشت تقریبا یک قرن از ورود این کلمه به دایره لغات ما با وجود تصویب قوانین متعدد و گاه متناقض در این زمینه در واقع ضمانت اجرایی این کلمه در پایین ترین حد خود قرار دارد. نمونه بارز این مشکل در صنعت لوازم منزل و خودرو سازی ایران کاملا مشهود است که تقریبا باعث بی اعتمادی خریداران به این کلمه یعنی گارانتی شده است.

همین خلأ باعث ورود شرکت های واسطه ای جهت گارانتی کردن محصولات برخی کارخانه ها شده است. هرچند این گونه شرکت ها ی واسطه ای خیلی زودتر از ایران در بازارهای خارجی فعالیت می کردند، اما این خلأ مجال حضور بیشتری به این قبیل شرکت ها را در بازار ایران داد به صورتی که هر روز شاهد ظهور یک نوع گارانتی با شرایطی متفاوت در بازار ایران بخصوص بازار موبایل و لوازم منزل هستیم. با این حال هنوز هم هیچ تضمینی برای ارائه خدمات آنها نیست، اما بسیاری از کارشناسان این معضل را به دلیل نبود حضور نمایندگی رسمی از طرف شرکت های خارجی در ایران عنوان می کنند و به واقع هنوز معلوم نیست که پاسخگوی مشکلات فلان محصول خارجی یا حتی داخلی در ایران کدام شرکت گارانتی کننده هست. چون یک محصول را با چند مدل گارانتی در بازار مصرف خواهیم یافت که واقعا هیچ توجیه و تعریفی برای این چند دستگی در بازار ایران نیست و همین موضوع میان خریداران سردرگم و ناراضی که هنوز هم به دنبال تضمین خریدشان هستند بسیار مشکل ساز شده است. به هر حال با حضور این گونه شرکت ها این واقعیت که گارانتی صرفا مخصوص وسایل و مصنوعات نوی کارخانه ها هست رنگ باخت و بازار مصرف را با پدیده ای به نام گارانتی محصولات دست دوم نیز آشنا کرد. این پدیده یعنی گارانتی محصولات دست دوم کارخانه ها در اوایل قرن ۲۱ به وجود آمد و مصرف کنندگان با این خدمات نیز آشنا شدند. این ابداع جدید باعث رونق تجارت لوازم دست دوم که هنوز در شرایط خوب و قابل استفاده بودند در کشور فرانسه و رشد فروش خودروهای کارکرده سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ میلادی در این کشور شد، بنابراین به دلیل گارانتی شدن خودروهای تولیدی بین سال های یاد شده این کشور توانست فروش ۷ / ۴ میلیون دستگاه خودروهای کارکرده را به ۴ / ۵ میلیون دستگاه برساند. در صورتی که در همین مدت مشابه فرانسه توانسته بود فقط ۰۷ / ۲ میلیون دستگاه خودروی نو را بفروشد.

عماد عزتی

 

 منبع:

http://www.aftabir.com

اسپانسر

فروشگاه اینترنتی سوغات آقاجو